تجارت در چین

تصمیم قاطع برای تجارت در چین

اقدام های اولیه برای تجارت

 

کشورچین بطورحتم مزایای زیادی را برای شرکت های خارجی دربردارد،اما درپشت این قضیه ممکن است چین مکان سختی برای کسب و کار باشد.تیچینی شرکت شما ممکن است در ارسال به موقع نتایج و تامین انتظارات شمد با مشکل روبرو شود.حتی برخی از بزرگترین و بهترین شرکت ها رد چین با شکست مواجه شده‌اند.پیش از سرمایه گذاری در چین، شرکت شما باید مناسب بودن فرصت های موجود در این کشور را مورد بررسی قرار دهد.

یافتن راهی مناسب کلید موفقیت شرکت شماست شما باید درک مناسبی از نحوه کارکرد بازار داشته و از اهمیت نقشی که دولت میتواند درتجارت شما بازی کند آگاهی داشته باشید سعی کنید در برابر تغییرات سریع بازار همواره آما‌ه باشید. شما باید طبق قوانین چینی‌ها عمل کرده و تجارت را به سبک‌ آنها انجام دهید.

این مطلب را به عنوان یک راهنمای فردی در تجارت با کشور چین درنظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که هرچند ممکن است سفر شما در این مسیر بسیار خسته کننده باشد اما میتواند پایان خوبی را به همراه داشته باشد پس اجازه دهید تا این سفر آغاز شود!

 

درک جذابیت چین

چین در دنیا به عنوان یک ابرقدرت جدید اقتصادی ظاهر شده است.از دهه ۷۰ میلادی یعنی زمانی که چین درهای کشور خود را رو‌ی تجارت خارجی گشود،تغییرات قابل ملاحظه‌ای در این کشور به وجود آمده است.طی ۲۵ سال گذشته، چین از یک دولت متمرکز سوسیالیست به اقتصادی نیمه فرمایشی و Semi-market-deriven تبدیل شده است. اکنون سالهاست که تولید ناخالص داخلی این کشور ۹ درصد درسال افزایش یافته است.

کشور چین تاکنون توانسته است در عرض یک سال، بیش از ۷۰ میلیارد دلار امریکا ارزش اقتصادی و‌سرمایه خارجی را به خود جذب کند! چین با گشودن مرزهای خود به روی شرکت های خارجی توانست چیزی حدود ۷۰۰ میلیارد دلار امریکا را در زمینه سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی (FDI) کسب کند. این کشور چهارمین جایگاه را پس از ایالات متحده،ژاپن و آلمان در اقتصاد جهان به خود اختصاص داده است. بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که تا سال ۲۰۲۵ چین به بزرگترین کشور اقتصادی جهان تبدیل خواهد شد.

اگر به رشد سریع اقتصادی در چین اکتفا کنید،این بخش میتواند به درک بهتر شما از جذابیت اقتصادی چین کمک کند.

 

کاهش هزینه ها جهت تامین تقاضای جهانی

تولید کنندگان چینی در هزینه های خود نسبت به شرکت های تولیدی کالا در اروپا و امریکای شمالی از موقعیت بالاتری برخوردار هستند. سرمایه گذاران خارجی در چین به دنبال دستمزد پایینتر و کاهش هزینه های عملکردی بوده که این خود منجر به افزایش میزان سودآوری میشود چنانچه در فصل ۱۳ نیز به آن اشاره خواهیم کرد، اکثر شرکت ها در کشور چین هزینه های مرتبط با پرسنل خود را کاهش نمیدهند بلکه درمقابل افزایش سودآوری، تولید کنندگان از هزینه های پایین تاسیسات و وسایل رفاهی، خرید یک مرحله‌ای و به کارگیری مدل های تولیدی با انعطاف پذیری بیشتر بهره میگیرند مه این شیوه در غرب معمولا جوابگو نخواهد بود.

نیازجهانی مصرف کننده‌ها به کالاهای ارزان قیمت چینی عامل اصلی جذب سرمایه گذاران به این کشور است بدون شک درمورد شرکت های چند ملیتی در چین شنیده‌اید که میلیاردها دلار جهت تولید کالا و صادرات آن به غرب سرمایه گذاری کرده اند. ساخت چین بودن کالاها برای شرکت‌های خارجی درچین به مفهوم جلب رضایت بیشتر مشتریان اروپایی و امریکای شمالی و درصورت امکان پایین نگه داشتن قیمت است.

 

نگاهی به گذشته پر زرق و برق

معجزه‌ای که در اقتصاد چین رخ داد میتواند شما را متعجب کند. زمانی که در شهر‌های قدیم این کشور قدم میزنید،پیشرفت را در تمامی نقاط آن میتوانید حس کنید. مراکز شهری این کشور مملو از جمعیت و سرشار از فعالیت های مردمی است. برج های مسکونی و اداری جدید درتمامی نقاط به چشم میخورد. تاجایی که چشم کار میکند جرثقیل های غول پیکر درحال ساخت و ساز ساختمان های بلند هستند.

اتومبیل های جدید در خیابان های شهر فراوانند. فرصت‌هایی که در این کشور وجود دارد موقعیت های زیادی را برای شرکت و کسب و کار شما به ارمغان میاورد در پایان یک روز طولانی زمانی که خورشید در شهر شانگهای رو به غروب است، چشم اندازی جدید از برج ها و آسمان خراش‌های سر به فلک کشیده زیبا شما را آنچنان محو‌ خود میسازد که با خود میگویید “اینجا سرزمین فرصت‌‌هاست”.

در شهر‌های بزرگ چین شما بی‌شک محو هتل‌های مجلل ‌پنج ستاره،ترن های پرسرعت،فرودگاه های زیبا و مراکز تجاری مدرن خواهید شد. برخی از افراد خارجی خیلی راحت میتوانند در این کشور به خوشگذرانی بپردازند.شما نیز با رفتن به این کشور متوجه خواهید شد که چین سرشار از رزق و برق‌های چشم گیر است. چین میخواهد شما باور کنید که همه چیز خوب است اما باید همچنین بدانید که چین سرزمینی پر‌از چالش است بسیاری از تاجرین غربی چالش ها و مشکلاتی را که ممکن است با آن روبرو شوند نادیده میگیرند. آنها پیش از افتادن در تله، دام‌هایی که پیش روی آنها قرار دارد را نمیبینند.

ما داستان‌های فراوانی را درمورد تجارت با چین شنیده‌ایم: داستان هایی نظیر شرکت های تقلبی مه خود را به عنوان کسب و کارهای قانونی معرفی میکنند، تولیدکنندگانی که به تولید کارا از طریق مالکیت های مسروقه فکری میپردازند،همچنین دزدی کارمندان، اختلاص و غیره. البته این داستان ها و رویداد تا همچنان ادامه دارند چین میتواند بازاری مناسب برای کسب و کارشما باشد ولی همزمان باید بسیار مراقب باشید پس آنچه که توصیه میشود این است مه همواره سعی کنید در تجارت با چین هوشیارانع عمل کرده و نهایت احتیاط را به خرج دهید.

 

دستیابی به یک بازار محلی رو به رشد

شرکت های خارجی تنها به منظور کاهش هزینه های تولیدی خود به چین نمی‌روند.(ر.ک بخش بعدی) بلکه آنها درکنار این منظور به دنبال بازار داخلی با سرعت بالا نیز میباشند. قابلیت رشد از بزرگترین عوامل جذب شرکت های خارجی به این کشور است عایدی و درآمد  کشور چین با ایجاد مشاغل جدید که نیازمند مهارت و تخصص بالا بوده رو به افزایش است. به دنبال این افزایش قدرت خرید مراکز شهری چین نیز افزایش یافته است.

 

فرصت هایی برای تجارت و کسب و کار

 بسیاری از خود میپرسند«بهترین فرصت هایی که کسب و کار من در چین ممکن از با آن‌ روبرو شود کدام است؟» مدیران تجاری ممکن است بطور واضح این فرصت ها را نشناخته و حتی در کسب و کار خود به چگونگی ایجاد فرصت ها توجهی نداشته باشند اما شما باید با تعمق و تامل فرصت هایی را که ممکن است برای کسب و کار شما وجود داشته باشد شناسایی کنید علی رغم وجود چالش های فراوان در چین، این کشور‌میتواند مکانی مناسب برای بسیاری از شرکت ها باشد. شرکت های خارجی از فرصت فروش به چین، تولید، تامین منابع ویا محصولات در این کشور برخوردار هستند این بخش میتواند به شما در ارزیابی و شناخت فرصت های مرتبط با کسب و کارتان کمک کند ابتدا بحث را با چند احتمال رایج آغاز میکنیم

 

فروش به چین

صادرات کالا به چین یکی از راه های وارد شدن شرکت شما به بازار این کشور است که از خطرات احتمالی پایینی نیز برخوردار است. چین حدودا ۲۰۰ میلیون مصرف کننده طبقه متوسط و میلیون ها مصرف کننده جدید دارد که به خرید کالاهای مصرفی و خدمات مالی میپردازند. طبقه متوسط رو به رشد شهر‌های ساحلی چین شرایط را برای فرصت های عالی فروش فراهم می‌سازند. خرده‌فر‌شان، شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی و شرکت های کالاهای مصرفی برای توسعه تجارت خود واردباژار این کشور میشوند.

بازار خرده فروشی در چین به سرعت رو به گسترش است به زودی انتظار میرود میزان فروش دراین کشور به یک تریلیون دلار آمریکا برسد هم اکنون چین از بازده خرده فروشی ۲۰ میلیون دلاری برخوردار است. هایپرمارکت ها، سوپر مارکت ها، فروشگاه‌های لوازم منزل، الکترونیک و فروشگاه های وسایل تزئینی و دکوراسیون در تمامی نقاط شرق چین دیده میشوند ( برای کسب جزئیات بیشتر در زمینه بازار های خرده فروشی به فصل ۱۴ این کتاب مراجعه کنید).

با افزایش خرده فروشی بازار چین شاهد نشان‌های تجاری و کالاهای مصرفی (بالاخص مارک های خارجی) زیادی بسته به متفاوت بودن عادات خرید مصرف کنندگان از تفکیک بیشتری برخوردار شده‌اند.

شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی نیز از فرصت های خوب موجود در این کشور بهره می‌برند. مؤسسات بانکی خارجی به توسعه خدمات و توانمندی‌های خود میپردازند. شرکت های بیمه خارجی نیز با ارائه حمایت از مصرف کنندگان چینی سهمی را از بازار محلی به خود اختصاص میدهند از آنجا که نرخ پس انداز چینی ها بیش از ۵۰ درصد است، شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی نیز دندان خود را برای بهره برداری از پس انداز خانوارها تیز کرده اند.

فروش  خدمات تجاری به کسی و کار های موجود در چین نیز یکی‌ یگر از فرصت هتی بزرگ واقع در این کشور‌است. هم اکنون بیش از هزاران شرکت خارجی در چین مشغول به کسب و کار هستند هزاران شرکت خارجی کوچک و متوسط در این کشور حضور دارند. فرصت خای فروش خدمات تجاری به شرکت های خارجی موجود در چین عبارتند از: مشاوره مدیریتی، نیروی کار( منابع انسانی)، حسابداری، ارائه خدمات قانونی، املاک و غیره

 

تولید و تامین منابع

سرمایه گذاران خارجی چین را به یک کارخانه جهانی تبدیل کرده اند چین با دارا بودن نیروی کاری خوب با هزینه های پایین و قابلیت تولید با کیفیت بالا توانسته است به جذب تولید کنندگان خارجی ادامه دهد. از آنجا که رقابت در تولید کالا با کیفیت بالا توانسته است به جذب تولید کنندگان خارجی ادامه دهد از آنجا که رقابت در تولید کالا با کیفیت پایین در چین زیاد است، بسیاری از شرکت های خارجی برای تامین قطعات و سازه های موزدنیاز خود به این کشور مراجعه میکنند برخی از شرکت های خارجی چند ملیتی مراکز تانین تجهیزات جهانی را به سوی چین سوق میدهند. از زمانی که چین زنجیره موادغذایی خود رابه سوی محصولاتی با کیفیت بالا سوق داده است بسیاری از شرکت ها به تامین منابع و محصولات با کیفیت بالا از این کشور میپردازند.فصل ۱۳ اطلاعات بیشتری را در زمینه تولید در اختیار شما قرار میدهد.

درهمین راستا چین در زیرساخت های خود به سرمایه گذاری انبوه پرداخته است. فرودگاه ها، بزرگراه ها، پل ها ، تونل ها و بندرگاه‌های جدیدزیادی در شرق چین پدیدار شده‌اند. وجود این زبرساخت ها به شرکت های حمل و نقل امکان ایجاد و‌توسعه خدمات پیشرفته تری در آماد،قطارهای پرسرعت، حمل و نقل هوایی و دریایی میدهد. خدمات آمادی(لجستیک) شاخاص ثالث در چین شاهد رشد سریع در حوزه پشتیبانی از خدمات صادرات هستند.

امکان و قابلیت منع یابی تنها برای شرکت های بزرگ چندملیتی نیست و شرکت های کوچک و متوسط نیز در بهره‌وری از این فرصت سهم دارند این شرکت ها نیز میتوانند به محصولات با کیفیت بالا دستیابی داشته و به رقابت خود در بازار بین المللی ادامه دهند. آنها همچنین میتوانند با حذف نمایندگان خرید و یا دلالان خدمات خود را با قیمتی نازل تر از دیگران ارائه کنند. بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط با استاندارد کر‌دن کیفیت و تخمین آینده خود به کاهش هزینه های خود میپردازند.

 

آیا چین مکانی مناسب برای کسب و کار شما هست یا خیر

بسیاری از تولیدکنندگان سنتی با افزایش هزینه‌های تجاری روبرو هستند. افزایش مارپیچی دستمزدها هزینه های بالای انرژی و سایر عوامل سبب افزایش مالیات شده است. تولید کنندگان زمین خوردن دیگران رادیده اند و آنهایی که به دنبال راهی برای ادامه رقابت بودند، توجهشان به چین جلب شد.

بعضی از شرکت‌ها نسبت به سایر کسب و کارها برای تجارت در چین مناسب تر هستند. این بخش به شما کمک خواهد کرد تا به ویژگی های مهمی که موجب موفقیت کسب و کار در چین میشود، پی ببرید. با بررسی سهام شرکت خود میتوانید میزان آمادگی کسب و کار خود را در جین ارزیایی کنید.

تنها به دلیل اینکه دیگران به چین رفته‌اند و به تجارت پرداخته اند شماهم وارد تجارت با این کشور شوید. علاوه بر این انتخاب این کشور به عنوان آخرین راهکار و تنها به دلیل اینکه شرکت شما در شرایط تجاری به زانو درآمده نیز درست نمیباشد تنها به یک دلیل تجارت در چین را اندخاب کنید و آن هم برای این که این کشور میتواند موقعیتی مناسب برای پیشرفت تجاری‌تان باشد.

 

ملاحظه کارمندان

بسیاری از شرکت تا در کشور خود یک تولید کننده محلی به حساب می‌آیند. برخی از شرکت ها نسل‌هاست که به کسب و کار خود ادامه میدهند. این شرکت ها برای افراد محلی خود اشتغال زایی کرده و صاحبان آن به عنوان بخشی از بافت جامعه‌ای که در آن زندگی میکنند به حساب می‌آیند، متاسفانه بسیاری از این شرکت ها تحت فشارزیادی برای بهبود سود ناخالص، کاهش هزینه ها و یا افزایش بهره‌وری هستند.

بری بسیاری از این شرکت ها و سایر شرکت هایی که دارای ساختار ضعیف‌تری هستند رفتن به چین میتواند انتخاب مناسبی باشد اما متاسفانه هیج یک از صاحبان این شرکت ها تمایل به ایجاد شغل در خارج از کشور خود ندارند پایه ریزی مجدد شرکت درحالیکه تمامی کارمندان وفادار سابق اخراج شده اند کاری بسیار مشکل است سایر مشکلات مالی، اخلاقی و سیاسی مرتبط با چین به تاجرینی مثل شما بستگی دارد.

سعی کنید تمامی مسائل مرتبط با داخل و خارج چین را در ارتباط با تجارت خود مورد ارزیابی قرار دهید. وقتی کاملا آماده شدید، آنگاه در موقعیتی بهتر برای درک و بررسی عواقب و توصیف جایگاه شرکت خود قرار خواهید گرفت. وقتی بعضی از کارگران اخراج شده ممکن است با پذیرفتن این مساله که دیگران حاضر به کارکردن با دستمزد پایین‌تر هستند، تمایل به حفظ شغل خود داشته باشند. تجارت در چین برای برخی از شرکت ها میتواند یک‌ امر حیاطی باشد شاید شرکت شما برای فروشی تازه یک موتور رشد نیاز داشته باشد دلیل هرچه که باشد شما باید علت رفتن و آغاز تجارت در چین را برای شرکت خود پیدا کنید.

 

کسب تجارب بین المللی

درصورتی که بخواهیم نگاهی ایده‌آل داشته باشیم شرکت شما از مهارت‌هایی در ایجاد فرصت های تجارت بین المللی موفق برخوردار است. صادرات و یا واردات کالا به بازارهای خارجی انتخاب شده میتواند بخشی از این تجارب و مهارت ها باشد مدیریت توزیع کنندگان محصولات شما در خارج از کشور( اروپا) نیز میتوانند بخشی از این تجارت را تشکیل دهند همچنین تامین منابع و سازه های مورد نیاز شرکت ها از یک تامین کننده در‌مالزی و یا مدیریت تسهیلات تولید در مکزیک نیز میتواند بخشی از تجارب شما باشد.

بهره مندی از مهارت های تجاری بین المللی برای تجارت در چین الزامی نبوده اما این ویژگی میتواند کمک بزرگی برای شما باشد درصورتی که شما در امر تجارت در بازار های بین المللی تازه وارد هستید باید سعی و با دقت تمام اصول کار را بیاموزید تا بتوانید کسب و کارتان را در جین آغاز نمایید یک شرکت بدون داشتن تجارب بین المللی نیز میتواند در تجارت با جین موفق باشد اما برای این منظور باید از آمادگی بیشتری برای موقعیت هایی که پیش رو دارد برخوردار باشد.

 

وارد کردن سران شرکت در تجارت

برخی شرکت ها میدانند که چین گزینه وناب برای کسب و کار آنهاست اما مالکین آنها به علت. عدم داشتن وقت کافی، انرژی و یا تمایل نمیتوانند از این کشور‌به عنوان مکانی مناسب برای تجارت خود استفاده کنند انها نمیدانند که کار را باید از کجا آغاز کنند و‌به علاوه نقشه، دقیقی برای یافتن مسیرتجاری خود ندارند. درنهایت اینکه این کشور برای صاحبان این شرکت ها خیلی دور از دسترس به نظر رسیده و رفتن به آنها را دشوار میبینند. اگر مدیر شرکت شما از نگرشی این چنینی برخوردار است هیچگاه تلاش به راه انداز کسب و کار در چین را نداشته باشید.

برای اینکه موفقیت تجاری شما در چین بصورت طولانی مدت تضمین شود شرکت شما باید یک مدیر تحاری متعهد داشته باشد درصورت عدم کفایت و‌عدم پایبندی مدیر‌ به تعهدات شرکت ممکن است شرکت شما در زمینه تجارت با چین با شکست روبرو شود.

 

داشتن سرمایه ثابت

رشد و تداوم تجارت شما در چین بطور حتم نیازمند منابع مالی کافی خواهد بود برخی شرکت ها بر این باورند که رسیدن به سود آوری در چین به زمان بیشتری نسبت به تجارت در غرب نیاز دارد بطور‌کلی باید دوبرابر زمانی که تا به حال صرف کرده‌اید منتظر بهره‌وری از کسب و کارتان در چین باشید. علت این تاخیر پراکندگی و بزرگی کشور چین است همانطور که میدانید دستیابی به توده مهم همیشه زمانبر است. درصورتی که شرکت شما فاقد منابع مالی مناسب است فکر تجارت در چین و خطرپذیری در این زمینه را از ذهن خود بیرون سازید.

 

سروکار داشتن با قانون و دولت

برای راه‌اندازی کسب و کار در چین شرکت شما باید در تعامل با دولت و مقامات چینی راحت باشد در این زمینه شما با خطوط قرمز،کسب مجوز و تاییدیه های فراوانی روبرو خواهید شد. علاوه بر این باید به خاطر بسپارید که سرعت روند بروکراسی در چین مانند حرکت حلزون آرام است. از همه مهم تر اینکه مقام دولتی که امروزه با آنها سروکار دارید ممکن است در آینده برسر پست و مقام خود نباشند درصورتی که شرکت شما فاقد آمادگی کافی برای مواجهه با بروکراسی چین است، هیچگاه این کشور را برای تجارت و توسعه کسب و کار خود انتخاب نکنید.

قوانین تجاری حاکم بر چین کاملا متفاوت با آن چیزی است که از پیش با آن آشنا بوده‌اید. در این زمینه حتما سعی منید تحقیقاتی داشته و از مشاور تای قانونی استفاده کنید. در زیر به برخی مواردی که باید آنها را مد نظر داشته باشید اشاره شده است:

✅شرکت شما باید در زمینه های گوناگون فعالیت تجارب، تاییدیه و مجور لازم را کسب کرده و سپس مشغول به کار شود.

✅واحد پول چین(RMB ) محدودیت های زیادی برای تبدیل به سایر واحد های ارزی دارد بنابراین توصیه میشود در تجارت خود این تفاوت ها و‌محدودیت ها را لحاظ کنید.

✅در چین شما از حق مالکیت براملاک بی بهره بوده و تنها میتوانید برای مدت زمانی مشخص از املاک و یا زمین ها استفاده کنیداز آنجا که انواع مالکیت ها در چین متفاوت است بنابرین باید در‌مورد نوع مالکیت خود بسیار دقت کنید.

✅کشور چین نظام های متفاوتی برای مالیات قوانین کار و حل اختلاف دارد

✅بسیاری از قوانین چین به سود تجارت در این کشور این درک چگونگی تاثیر گذاری این قوانین بر تجارت شما الزامی است.

یکی از زمینه هایی که قوانین چین در آن ضعیف عمل میکند حفاظت از قوانین مالکیت‌های فکری (IPR ) است. درصورتی که تنها به قوانین IP برای حمایت از یک فناوری ویا سایر فرایندهای تجاری خود اکنفا میکنید،به فروش و یا تولید در این کشور نپردازید در این صورت به شما توصیه میشود تا برای تجارت به کشورهایی بروید که در آن حمایت بیشتری از این قوانین شده است.

 

درک تفاوت های فرهنگی

تجارت در محیط‌ها وفرهنگ های کوناگون به روش های متفاوتی انجام میپذیرد درصورتی که شرکت شما فاقد سازگاری کافی در روبرو شدن با محیط ها و فرهنگ های تازه و‌متفاوت تجاری است بدانید که تجارت درچین برای شرکت شما مناسب نمیباشد

البته قابل ذکر‌ است که چینی ها تمایل بیشتری به کار با شرکت های خارجی دارند که دارای ابتکار و انعطاف پذیری بیشتری هستند ( نسبت به شرکت های چینی).برای ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید

تصمیم قاطع برای تجارت در چین2

همچنین ببینید

روش تجارت با چینی ها

تجارت با چینی ها

روش های تجارت با چینی ها در تمام کارهای تجاری، آداب و رسوم نکته مهمی …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *