نظام مددیریت چین

مدیریت چین

نظام مدیریت چین

نظام مددیریت چین

شاخص های مدیریت چینی

مدیریت چین را میتوان براساس چندشاخص بررسی کرد. این شاخص ‌ها به نوعی چهارچوب کلی مدیریت به سبک چینی را نشان میدهد پ شامل موارد زیر است:

  • تمرکز در مدیریت: زیرساخت تفکر مدیریت چین نشات گرفته از ارزش های فرهنگی مبتنی بر ایفای نقش پدرسالارانه مدیران چینی است.
  • ارتباط خصوصی شده:مدیران چینی تمایل دارند مسائل و مشکلات را خودشان حل و فصل کنند و تمایل ندارند کارها را به دیگران واکذار کنند درمیان مدیران چینی تلاش زیادی صرف اینجاد تعهدات شخصی و اعتمادسازی میشود.
  • آموزه‌های اخلاقی: تمایلاد فرهنگی،باتکیه بر روابط خصوصی شده برای انجام دادن کارها منشا ایجاد معضل و فساد درحال شیوع درمناسبات پیجیده اقتصادی است.
  • ساختار سازمان رسمی: از سال ۱۹۷۸ نظام مدیریت چین درمعزض تحولات سریع قرار گرفته است اما بسیاری از شرکت ها یا سازمان های چینی هنوز بسیار رسمی و بوروکرات باقی مانده اند.
مدیریت چین
مدیریت چین

منطق نهفته‌ای که سازمان اجتماعی و صنعتی چین را دز طول سالیان متمادی و حتی قرن ها برقرار نگاه داشته است، عمدتا برمبنای پدرسالاری، سلسله مراتب و الزامات مشخص است مطمئنا هرگونه نوسازی در ساختار براساس مدیریت سنتی چین و آمیخته به فنون غربی خواهد بود. چینی ها دی پی توسعه پایدار و رشدیابنده با ویژگی های فرهنگ چینی هستند که به شدت تحت تاثیر سنت های عمیق و ریشه دار تمدن چین است.

درمورد نظام سیاسی چین بیشتر بدانید

نقش فرهنگ در مدیریت چین

چین به واسطه میراث فرهنگی خاص خود در شمار جوامع پیچیده به شمار می‌آید.جهت گیری جمع گرایانه تاثیرنافذی برچگونگی مدیریت و سازمان آن دارد. ویژگی های عمده مدیر چینی که براساس اززشهای فرهنگی جمعی پدید آمده است، شامل رویکرد پدرسالارانه، پذیرش سلسله مراتب و اهمیتی است که به روابط میدهد در روند توسعه اقتصادی، پیشرفت زیادی نیز در بسیاری از زمینه ها‌ی مدیریت صورت گرفته است.

با این حال مدیریت چینی از مناطق خاص خود درزمینه‌ای از فرهنگ و اقتصاد پیروی میکند که نمیتوان آن را  با دیگر کشور‌ها مقایسه کرد. لذت تغییرات به وجود آمده در روش چینی مدیریت نه تنها محتاج زمذن بلکه نیازمند تغییراتی در رفتار مردم و سنن فرهنگی است.

زمانی هم که در فرهنگ این کشور تحقیق میکنیم، به خصوص در ضرب اامثل های این ملت میتوان برخی موارد را یافت که مدیریت سنتی و مدرن این کشور را از گذشته های دور نمایان میسازد از جمله میتوان به نمونه های زیر اشاره کرد که محتوای مدیریت چینی و فرهنگ کار و تلاش را میتوان از بطن آنها دریافت: آن کس که از رنج زندگی بترسد، از ترس در رنج است.

آنهایی که میدانند چگونه باید کاری را انجام دهند آن را دشوار نمی‌یابند، فقط کسانی که یک کار را دشوار می‌یابند که راه انجام آن را نمیدانند. تمام کالاها مشتری دارند. برای دانشکندان هیچ کاری بیگانه نیست.بلندترین برج ها از روی زمین شروع میشوند. در یک راه دراز، بار سبک وجود ندارد. سود دیگران را خواستن به سود خود ماست.

روزگارهمه درها را به روی بردباران می‌گشاید. با صبر میتوان کوه را کند. گذشته را بدانید تا آینده را بدانید. مردی که کوه را برداشت کسی بود که شروع به برداشتن سنگ ریزه‌ها کرد. هنگامی که برادران باهم کار میکنند کوه مبدل به زر میشود.

 

مدیریت چین

صادرات و واردات در مدیریت چین

چین بزرگترین صادرکننده کالا به امریکاست و مبالغ سنگینی از این کشور طلب دارد.

چین زمینه و آمادگی فراوانی برای افزایش واردات از ایران دارد و درمقابل حجم قابل توجهی کالا هم به ایران صادر میکند به رغم آن که بسیاری از مردم ایران بر این باورند که کالاهای چینی نامرغوب است، دیقا عمیق و همه جانبه در کالاهای تولیدی آن کشور مشخص میکند که چین تنوع گسترده‌ای در تولید دارد و شاید انواع کالاهای تولیدی این کشور به لحاظ کیفیت به ده سطح تقسیم شود. نیروی کار در این کشور ارزان است و مردمانش با حرص و ولع زیادی به کار و تلاش و تولید کالا میپردازند

در مورد مدیریت چین بیشتر بدانید.

 

 

 

 

همچنین ببینید

مجیدحریری

مجید حریری

مجید حریری و گفتگو درباره(اف ای تی اف)   به گزارش خبرگزاری مهر، مجیدرضا حریری در گفت …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *